1/ Mi a hatása? Miért érdemes csinálni?
-A mozgás könnyebbé, lazábbá, integráltabbá, fájdalommentesebbé és harmónikusabbá
és hatékonyabbá válik. A csontok lesznek az erő vonalai, az izmok szabadon mozgathatnak.
-Az órák során újra egységbe kerül az elme és a test. élet járja át a testet.
-Kontroll helyett testünk tiszteletét és a vele való együttélést fedezzük fel.
Megérezhetjük, hogy a testünk nem tárgy, hanem önmagunk.
Megtanulhatunk hallgatni a testünkre és elfogadni annak jelzéseit.
-önértékelés javul, jobban elfogadjuk magunkat. Szabadságra nevel.
-Az elme és test közötti határterület feltérképezése során öntudatunk új
területeire nyerünk bebocsátást. Elmélyült állapotba és belső intim
kapcsolatba kerülünk újra magunkkal (nem kell azzal foglalkoznunk,
hogy milyennek kéne lennünk).
2/ Szakemberrel vagy egyedül?
A tapasztalat szerint, a mozgások és érzékelések felfedezését,
a figyelem tanulását érdemes képzett Feldenkrais tanárral elkezdeni.
A gyakorlatok otthoni – könyvekből való - kipróbálása magában
is vezethet eredményre, de a képzett tanár segítségének és a csoportnak
több előnye is van. A tanár tudja felhívni a résztvevő figyelmét mozgásában,
tartásában azokra a helyekre, amikre a gyakorlatozó nem tudatos, amikre még
csak nem is gondol. A tanár tapasztalata hasznos a kiválasztott gyakorlathoz.
A tanár hangja, a gyakorlat vezetettsége és a tanár által biztosított
biztonságos környezet mélyebb figyelmi, tudatosítási állapothoz segít.
Ha a gyakorló már megtanulta figyelme irányításának módjait és érzékelésének
visszajelzéseit és azok komolyan vételét, akkor sikeresebben tudja otthon
egymagában végezni a gyakorlatokat. A mozgásfelfedezés leckék mozgásanyaga
összetett, eleinte könnyebb tanár vezetésével végigjárni őket, mint könyv
segítségével. A csoportnak nagy szerepe van. Bár a mozgás gyakorlatok során
mindenki csak önmagára figyel és nincs együttes munka,-
nem is látják, nem is figyelik egymást - de az egymás
közelében önmagukkal dolgozó résztvevők valamiféle figyelmi közösséget
alkotnak, ami segíti az elmélyülést. Az órák utáni (szabad) élmény,
tapasztalat és gondolat megosztás biztonságot ad, felszabadító és
megvilágosító.
3/ Van valami kapcsolata az Alexander vagy Pilates módszerrel?
Unokatestvér módszerek.
4/ Mi a kapcsolata a pszichoterápiával vagy pszichoszomatikával?
Sok pszichoterápia alapja az értékelésmentes önvizsgálat és a pillanatra való figyelem.
Feldenkrais az önmagunk megismeréséhez a mozgást és az érzékelést választotta, mint,
amihez mindenki a legkönnyebben hozzáférhet és ami legkézenfekvőbb módja a tanulásnak
(Lásd csecsemő mozgás és világfelfedezése.). Mivel mozgásmintáink és érzékelésünk
kapcsolatban van önképünkkel ezért szomatikus kiegészítője lehet másik terápiáknak.
Megközelítése elemeiben közel áll a humanisztikus, személyközpontú,
a Gestalt és az NLP terápiákhoz.
5/ Hogy lehet megtanulni? Van-e tanárképzés Magyarországon?
A Nemzetközi Feldenkrais tréningek legalább 160 naposak
(3-5 évben elosztva, 1-3 szegmens évenként). Nemzetközi Feldenkrais
tréningeket Európában az Európai (Eurotab) Feldenkrais Bizottság jóváhagyásával,
tapasztalt trénerekkel indítanak. (Lásd: a küldföldi Feldenkrais linkeknél.)
A Feldenkrais módszernél ATM órákat a tréning két évének elvégzése után,
egyéni órákat (FI) a teljes tréning elvégzése után taníthatunk a nemzetközi
szabályok szerint. Magyarországon csak sajátélményű
(ATM) mozgás-érzékelés-jelenlét csoportot és (FI) hangolás órákat adunk.
Tanárképzés nincs Magyarországon
6/ Miért fontos mozgásunkkal foglalkoznunk, mi értelme ennek a megközelítésnek?
Mozgással változtatjuk helyünket, mozgással kommunikálunk, érzelmeinket mozgásban
éljük meg, folyamatosan veszünk levegőt, nézünk, (amihez pl. szemmozgató izmaikat
kell mozgatnunk), ülünk, állunk stb. Ezek csöppet sem egyszerű cselekvések.
Persze ez olyan nyilvánvalónak tűnik. Aki elkezdi ezt a munkát rájön, hogy egyáltalán nem az. Hogyan állok? Melyik részén a talpamnak? Hol van ehhez képest a térdem, a medencém, a vállam, a fejem? Mi történik ha csak egy picit előrébb mozdulok? Vagy el akarom venni a lábam a földről? Csak ez a kis mozdulat, hogy el akarok lépni, miket mozdít meg bennem? Elmozdul a teljes egyensúlyom, amit majd vissza is kell állítanom. Közben előrefelé gondolok, de hol lesz ebből a gondolatból cselekvés? Persze mozgásunk ilyetén ismeretére a hétköznapi életben nincs szükségünk….. ha minden jól megy. De ki érezné, hogy a hátában teljesen rendben van minden, kinek ne fájna hosszabb, rövidebb ideig a háta, a térde, a nyaka, a talpa, húzná a nyakába önkéntelenül a vállát? Mi történik ilyenkor bennem? De hiszen ezt én csinálom valahogy. De mit csinálok ilyenkor? Az okokat ez a módszer nem vizsgálja, nem megyünk vissza régmúlt történésekbe, a miértekre rengeteg lehetséges választ lehetne találni. úgy vizsgálunk, ahogy egy rádiószerelő tenné, ha nem tudja mi a hiba: használná a paraszti eszét. Először is megnézné, kipróbálná, hogy mi történik a szerkezetben, pontosan megfigyelné a hatásokat, érzékelné a változásokat, a változásokhoz képest megpróbálna egy jónak tetsző beállítást, aztán azt is kipróbálná, addig, addig változtatna az elemek kapcsolatán, amíg megjavítaná a rádiót. Ugyanezt tesszük a mozdulatok kipróbálásakor: megfigyelem, mit tudok kezdeni ezzel a szerkezettel, aminek állítólag ura vagyok. Aztán ezek a kicsi változtatások és megfigyelésük átalakítják a mozdulatot és a hozzá kötődő képeket, láthatóvá válnak a lehetőségek, amitől fájdalmak, „rossz” tartások elmúlhatnak, kezelhetővé válnak. Mindez tanulás. Egész lényünk tanul. Tanulja, hogy hogyan változik, tanulja, hogy hogyan tanul. /Ez volt Feldenkrais egyik kedvenc meghatározása módszeréről./
7/ Mi az, ami nagyon különleges ebben a rendszerben?
Négy dolog. 1. A szabadság. 2. A mozdulatokból minél kisebbet csinálunk,
olykor csak gondolatnyit. 3. A mozgásban a szándék és megvalósítás közti
területet vizsgáljuk. 4. Az ismétlés - a gyakorlást helyett – inkább
a lehetőséget (teret és időt) adja az új lehetőségek észlelésére.
8/ Mitől más a Feldenkrais módszer, mint más mozgásrendszerek (tai chi, jóga, hastánc)?
A Feldenkrais módszer a mozgást a legletisztultabb formájában vizsgálja.
Csak maga a mozdulat és kapcsolatainak érzékelése. Kitartott mozdulatok,
formagyakorlatok, gyakorolnivaló mozgássor helyett felfedeznivaló van. "Lazítás",
"nyújtás", "kiengedés" helyett lehetőségeket próbálunk ki és feltérképezzük
belső határainkat. Előre letisztázott filozófiai rendszer, "energiák",
bemutató helyett a pillanat van és az, hogy az életben megoldandó problémáink
és helyzeteink vannak, amit akár hatékonyabban is megoldhatunk.
Mindenki magával "dolgozik". A tanár ahelyett, hogy megmutatná mit mozogjon
a résztvevő, csak kérdez és javasol, így nincs előkép, hogy hogyan kellene
csináni és nincs összehasonlítás. Az értelmezést így mindenki saját magához
képest végzi el. Kelet és nyugat megközelítése integrálódik benne: az aktív
szemlélődés, cselekvő nyugalom.
Jól kiegészíti a fent említett mozgásrendszereket, új perspektvát nyújthat hozzájuk.
9/ Mit jelent itt, hogy „tanulás”?
Különbséget tehetünk kétfajta tanulás közt. Az iskolai és organikus tanulás közt.
Az organikus tanulást akkor értjük meg, ha egy gyereket figyelünk meg, ahogy
lépésről lépésre próbálja ki lehetőségeit, határait és érti meg a világát.
A tanulás nem csak információ befogadás, hanem tágabb értelmében: felfedezni azt,
ami lehetséges. Az ismeret és tudás helyett a lehetőségek felismerésére való
képességet tanuljuk. Lehetőségeink észlelése függ az érzékeléstől, ami viszont
szoros kapcsolatban van az organikus tanulás másik oldalával, hogy mindenki
magának és magából keres válaszokat olyan dolgokra, amit esetleg addig mások
válaszoltak meg helyette, azaz a felfedezés szabadságával.
10/ Kiknek ajánlott?
Rengeteg különböző területen ajánlják ezt a módszert: betegeknek, művészeknek,
mozgásukban korlátozottaknak, sportolóknak, tanároknak, segítőknek, a pszichológia
területén stb. Nem csodamódszer, de mivel az ember alapvető képességével, a
tanulásra való képességgel dolgozik, - aminek minőségi korlátai végtelenek, -
ezért sok területen hatékony. Mindenki magához képest találja meg, hogy
milyen fejlődésre van szüksége. Amikor tanulásról beszélünk, nem a
hivatalos/iskolai tanulásról beszélünk, hanem arról az emberi képességről,
ami emberi idegrendszerünkben rejtezik, hogy új kapcsolatokat tud felépíteni
a megszokottak mellé vagy helyett egész életünk folyamán. Mivel nem "betegekkel",
hanem emberekkel dolgozunk, keveset beszélünk a betegségekről, inkább magáról
az emberről, működésének komplexitásáról, a maga nyilvánvalóságában, magától
értetődőként, de talán nem ismertként.
Fájdalommal élőknek (hát, derék, nyak, térd, stb.), magukat "rosszul" tartóknak,
mivel a mozgásminták újratanulásától, saját mozgásuk felfedezésétől, érzékelésétől,
megértésétől elmúlhatnak, illetve kezelhetővé válhatnak fájdalmas, görcsös mozgások,
"rossz" tartások. Rugalmasabb, koordináltabb, harmonikusabb, természetesebb
mozgáslehetőségek nyílnak. Agyvérzés, szívinfarktus, baleset után rehabilitációként.
Olyanoknak, akiknek "problémát" okoz valamilyen értelemben a testük: segít megszeretni
testüket.
Különböző sportokat űzőknél: lovaglás, biciklizés, futás, síelés, sportlövészet, stb.:
mozgások optimálisabb kivitelezése, rugalmasság, koordináció, esetleg addig
megoldhatatlannak tűnő mozgások megoldása. Javítja a teljesítményt nagyobb
megerőltetés nélkül. Nagyobb tömegek kihasználása a kisebbek helyett.
Segítőknek (masszőrök, pedagógusok, mentálhigiénikusok, pszichológusok, orvosok),
akiknél elengedhetetlen az önismeret, önreflexió fejlesztése, testtudatosság.
Jógával, keleti harcművészettel, hastánccal foglalkozók: a mozgásrepertoár bővítése,
teljesebb megélése, testtudatosság, támogatja, kiegészíti, finomítja ezeket a
rendszereket. Komplex mozgások megtanulásában is segít, a test értésében,
a gravitáció és test tudatos használata illetve a másik fél testével való viszony,
ami nagyon hasonlít a test saját belső viszonyihoz. Ezeket a harcművészeteket
sok Feldenkrais tanár maga is mester szinten űzi és gyakran kombinálják is jógával is.
önmagukat keresőknek, fejlesztőknek, különleges, belső világ felfedezésére alkalom,
önmagunkról kialakított kép finomítására lehetőség.
Színészeknél az órákkal változhat a színész testi, szellemi, érzelmi rugalmassága,
változékonysága, saját határainak ismerete. Minél inkább önmaga lehet, ami erősíti
és megnyitja belső dimenzióit. Segít a valóságosabb önérzékelésben, kreativitásban,
testbeszédben.
Zenészeknél segít a test tartásában, rugalmasabb, fáradtság- és fájdalommentesebb
hangszerhasználatban.
|