gyik
Dinamikus egyensúly
avagy a feladatnak és
a helyzetnek megfelelő
optimális megoldás.


vissza

Gyakran Ismételt Kérdések (FAQ)

1/ Mi a hatása? Miért érdemes csinálni?
2/ Szakemberrel vagy egyedül?
3/ Van valami kapcsolata az Alexander vagy Pilates módszerrel?
4/ Mi a kapcsolata a pszichoterápiával vagy pszichoszomatikával?
5/ Hogy lehet megtanulni? Van-e tanárképzés Magyarországon?
6/ Miért fontos mozgásunkkal foglalkoznunk, mi értelme ennek a megközelítésnek?
7/ Mi az, ami nagyon különleges ebben a rendszerben?
8/ Mitől más a Feldenkrais módszer, mint más mozgásrendszerek (tai chi, jóga, hastánc)?
9/ Mit jelent itt, hogy "tanulás"?
10/ Kiknek ajánlott?

 

1/ Mi a hatása? Miért érdemes csinálni?

-A mozgás könnyebbé, lazábbá, integráltabbá, fájdalommentesebbé és harmónikusabbá és hatékonyabbá válik. A csontok lesznek az erő vonalai, az izmok szabadon mozgathatnak.

-Az órák során újra egységbe kerül az elme és a test. élet járja át a testet.

-Kontroll helyett testünk tiszteletét és a vele való együttélést fedezzük fel. Megérezhetjük, hogy a testünk nem tárgy, hanem önmagunk. Megtanulhatunk hallgatni a testünkre és elfogadni annak jelzéseit.

-önértékelés javul, jobban elfogadjuk magunkat. Szabadságra nevel.

-Az elme és test közötti határterület feltérképezése során öntudatunk új területeire nyerünk bebocsátást. Elmélyült állapotba és belső intim kapcsolatba kerülünk újra magunkkal (nem kell azzal foglalkoznunk, hogy milyennek kéne lennünk).

lap elejére

2/ Szakemberrel vagy egyedül?

A tapasztalat szerint, a mozgások és érzékelések felfedezését, a figyelem tanulását érdemes képzett Feldenkrais tanárral elkezdeni. A gyakorlatok otthoni – könyvekből való - kipróbálása magában is vezethet eredményre, de a képzett tanár segítségének és a csoportnak több előnye is van. A tanár tudja felhívni a résztvevő figyelmét mozgásában, tartásában azokra a helyekre, amikre a gyakorlatozó nem tudatos, amikre még csak nem is gondol. A tanár tapasztalata hasznos a kiválasztott gyakorlathoz. A tanár hangja, a gyakorlat vezetettsége és a tanár által biztosított biztonságos környezet mélyebb figyelmi, tudatosítási állapothoz segít. Ha a gyakorló már megtanulta figyelme irányításának módjait és érzékelésének visszajelzéseit és azok komolyan vételét, akkor sikeresebben tudja otthon egymagában végezni a gyakorlatokat. A mozgásfelfedezés leckék mozgásanyaga összetett, eleinte könnyebb tanár vezetésével végigjárni őket, mint könyv segítségével. A csoportnak nagy szerepe van. Bár a mozgás gyakorlatok során mindenki csak önmagára figyel és nincs együttes munka,- nem is látják, nem is figyelik egymást - de az egymás közelében önmagukkal dolgozó résztvevők valamiféle figyelmi közösséget alkotnak, ami segíti az elmélyülést. Az órák utáni (szabad) élmény, tapasztalat és gondolat megosztás biztonságot ad, felszabadító és megvilágosító.

lap elejére

3/ Van valami kapcsolata az Alexander vagy Pilates módszerrel?

Unokatestvér módszerek.

lap elejére

4/ Mi a kapcsolata a pszichoterápiával vagy pszichoszomatikával?

Sok pszichoterápia alapja az értékelésmentes önvizsgálat és a pillanatra való figyelem. Feldenkrais az önmagunk megismeréséhez a mozgást és az érzékelést választotta, mint, amihez mindenki a legkönnyebben hozzáférhet és ami legkézenfekvőbb módja a tanulásnak (Lásd csecsemő mozgás és világfelfedezése.). Mivel mozgásmintáink és érzékelésünk kapcsolatban van önképünkkel ezért szomatikus kiegészítője lehet másik terápiáknak. Megközelítése elemeiben közel áll a humanisztikus, személyközpontú, a Gestalt és az NLP terápiákhoz.

lap elejére

5/ Hogy lehet megtanulni? Van-e tanárképzés Magyarországon?

A Nemzetközi Feldenkrais tréningek legalább 160 naposak (3-5 évben elosztva, 1-3 szegmens évenként). Nemzetközi Feldenkrais tréningeket Európában az Európai (Eurotab) Feldenkrais Bizottság jóváhagyásával, tapasztalt trénerekkel indítanak. (Lásd: a küldföldi Feldenkrais linkeknél.) A Feldenkrais módszernél ATM órákat a tréning két évének elvégzése után, egyéni órákat (FI) a teljes tréning elvégzése után taníthatunk a nemzetközi szabályok szerint. Magyarországon csak sajátélményű (ATM) mozgás-érzékelés-jelenlét csoportot és (FI) hangolás órákat adunk. Tanárképzés nincs Magyarországon

lap elejére

6/ Miért fontos mozgásunkkal foglalkoznunk, mi értelme ennek a megközelítésnek?

Mozgással változtatjuk helyünket, mozgással kommunikálunk, érzelmeinket mozgásban éljük meg, folyamatosan veszünk levegőt, nézünk, (amihez pl. szemmozgató izmaikat kell mozgatnunk), ülünk, állunk stb. Ezek csöppet sem egyszerű cselekvések. Persze ez olyan nyilvánvalónak tűnik. Aki elkezdi ezt a munkát rájön, hogy egyáltalán nem az. Hogyan állok? Melyik részén a talpamnak? Hol van ehhez képest a térdem, a medencém, a vállam, a fejem? Mi történik ha csak egy picit előrébb mozdulok? Vagy el akarom venni a lábam a földről? Csak ez a kis mozdulat, hogy el akarok lépni, miket mozdít meg bennem? Elmozdul a teljes egyensúlyom, amit majd vissza is kell állítanom. Közben előrefelé gondolok, de hol lesz ebből a gondolatból cselekvés? Persze mozgásunk ilyetén ismeretére a hétköznapi életben nincs szükségünk….. ha minden jól megy. De ki érezné, hogy a hátában teljesen rendben van minden, kinek ne fájna hosszabb, rövidebb ideig a háta, a térde, a nyaka, a talpa, húzná a nyakába önkéntelenül a vállát? Mi történik ilyenkor bennem? De hiszen ezt én csinálom valahogy. De mit csinálok ilyenkor? Az okokat ez a módszer nem vizsgálja, nem megyünk vissza régmúlt történésekbe, a miértekre rengeteg lehetséges választ lehetne találni. úgy vizsgálunk, ahogy egy rádiószerelő tenné, ha nem tudja mi a hiba: használná a paraszti eszét. Először is megnézné, kipróbálná, hogy mi történik a szerkezetben, pontosan megfigyelné a hatásokat, érzékelné a változásokat, a változásokhoz képest megpróbálna egy jónak tetsző beállítást, aztán azt is kipróbálná, addig, addig változtatna az elemek kapcsolatán, amíg megjavítaná a rádiót. Ugyanezt tesszük a mozdulatok kipróbálásakor: megfigyelem, mit tudok kezdeni ezzel a szerkezettel, aminek állítólag ura vagyok. Aztán ezek a kicsi változtatások és megfigyelésük átalakítják a mozdulatot és a hozzá kötődő képeket, láthatóvá válnak a lehetőségek, amitől fájdalmak, „rossz” tartások elmúlhatnak, kezelhetővé válnak. Mindez tanulás. Egész lényünk tanul. Tanulja, hogy hogyan változik, tanulja, hogy hogyan tanul. /Ez volt Feldenkrais egyik kedvenc meghatározása módszeréről./

lap elejére

7/ Mi az, ami nagyon különleges ebben a rendszerben?

Négy dolog. 1. A szabadság. 2. A mozdulatokból minél kisebbet csinálunk, olykor csak gondolatnyit. 3. A mozgásban a szándék és megvalósítás közti területet vizsgáljuk. 4. Az ismétlés - a gyakorlást helyett – inkább a lehetőséget (teret és időt) adja az új lehetőségek észlelésére.

lap elejére

8/ Mitől más a Feldenkrais módszer, mint más mozgásrendszerek (tai chi, jóga, hastánc)?

A Feldenkrais módszer a mozgást a legletisztultabb formájában vizsgálja. Csak maga a mozdulat és kapcsolatainak érzékelése. Kitartott mozdulatok, formagyakorlatok, gyakorolnivaló mozgássor helyett felfedeznivaló van. "Lazítás", "nyújtás", "kiengedés" helyett lehetőségeket próbálunk ki és feltérképezzük belső határainkat. Előre letisztázott filozófiai rendszer, "energiák", bemutató helyett a pillanat van és az, hogy az életben megoldandó problémáink és helyzeteink vannak, amit akár hatékonyabban is megoldhatunk. Mindenki magával "dolgozik". A tanár ahelyett, hogy megmutatná mit mozogjon a résztvevő, csak kérdez és javasol, így nincs előkép, hogy hogyan kellene csináni és nincs összehasonlítás. Az értelmezést így mindenki saját magához képest végzi el. Kelet és nyugat megközelítése integrálódik benne: az aktív szemlélődés, cselekvő nyugalom.

Jól kiegészíti a fent említett mozgásrendszereket, új perspektvát nyújthat hozzájuk.

lap elejére

9/ Mit jelent itt, hogy „tanulás”?

Különbséget tehetünk kétfajta tanulás közt. Az iskolai és organikus tanulás közt. Az organikus tanulást akkor értjük meg, ha egy gyereket figyelünk meg, ahogy lépésről lépésre próbálja ki lehetőségeit, határait és érti meg a világát. A tanulás nem csak információ befogadás, hanem tágabb értelmében: felfedezni azt, ami lehetséges. Az ismeret és tudás helyett a lehetőségek felismerésére való képességet tanuljuk. Lehetőségeink észlelése függ az érzékeléstől, ami viszont szoros kapcsolatban van az organikus tanulás másik oldalával, hogy mindenki magának és magából keres válaszokat olyan dolgokra, amit esetleg addig mások válaszoltak meg helyette, azaz a felfedezés szabadságával.

lap elejére

10/ Kiknek ajánlott?

Rengeteg különböző területen ajánlják ezt a módszert: betegeknek, művészeknek, mozgásukban korlátozottaknak, sportolóknak, tanároknak, segítőknek, a pszichológia területén stb. Nem csodamódszer, de mivel az ember alapvető képességével, a tanulásra való képességgel dolgozik, - aminek minőségi korlátai végtelenek, - ezért sok területen hatékony. Mindenki magához képest találja meg, hogy milyen fejlődésre van szüksége. Amikor tanulásról beszélünk, nem a hivatalos/iskolai tanulásról beszélünk, hanem arról az emberi képességről, ami emberi idegrendszerünkben rejtezik, hogy új kapcsolatokat tud felépíteni a megszokottak mellé vagy helyett egész életünk folyamán. Mivel nem "betegekkel", hanem emberekkel dolgozunk, keveset beszélünk a betegségekről, inkább magáról az emberről, működésének komplexitásáról, a maga nyilvánvalóságában, magától értetődőként, de talán nem ismertként.

Fájdalommal élőknek (hát, derék, nyak, térd, stb.), magukat "rosszul" tartóknak, mivel a mozgásminták újratanulásától, saját mozgásuk felfedezésétől, érzékelésétől, megértésétől elmúlhatnak, illetve kezelhetővé válhatnak fájdalmas, görcsös mozgások, "rossz" tartások. Rugalmasabb, koordináltabb, harmonikusabb, természetesebb mozgáslehetőségek nyílnak. Agyvérzés, szívinfarktus, baleset után rehabilitációként.

Olyanoknak, akiknek "problémát" okoz valamilyen értelemben a testük: segít megszeretni testüket.

Különböző sportokat űzőknél: lovaglás, biciklizés, futás, síelés, sportlövészet, stb.: mozgások optimálisabb kivitelezése, rugalmasság, koordináció, esetleg addig megoldhatatlannak tűnő mozgások megoldása. Javítja a teljesítményt nagyobb megerőltetés nélkül. Nagyobb tömegek kihasználása a kisebbek helyett.

Segítőknek (masszőrök, pedagógusok, mentálhigiénikusok, pszichológusok, orvosok), akiknél elengedhetetlen az önismeret, önreflexió fejlesztése, testtudatosság.

Jógával, keleti harcművészettel, hastánccal foglalkozók: a mozgásrepertoár bővítése, teljesebb megélése, testtudatosság, támogatja, kiegészíti, finomítja ezeket a rendszereket. Komplex mozgások megtanulásában is segít, a test értésében, a gravitáció és test tudatos használata illetve a másik fél testével való viszony, ami nagyon hasonlít a test saját belső viszonyihoz. Ezeket a harcművészeteket sok Feldenkrais tanár maga is mester szinten űzi és gyakran kombinálják is jógával is.

önmagukat keresőknek, fejlesztőknek, különleges, belső világ felfedezésére alkalom, önmagunkról kialakított kép finomítására lehetőség.

Színészeknél az órákkal változhat a színész testi, szellemi, érzelmi rugalmassága, változékonysága, saját határainak ismerete. Minél inkább önmaga lehet, ami erősíti és megnyitja belső dimenzióit. Segít a valóságosabb önérzékelésben, kreativitásban, testbeszédben.

Zenészeknél segít a test tartásában, rugalmasabb, fáradtság- és fájdalommentesebb hangszerhasználatban.

lap elejére

 

vissza
vissza lap elejére lap elejére lap elejére lap elejére lap elejére lap elejére lap elejére lap elejére lap elejére lap elejére